Betakaroten är ett ämne som finns naturligt framför allt i vissa grönsaker och frukter. Betakaroten är för de allra flesta ett mycket hälsosamt ämne som man i princip inte kan få för mycket av. Det finns dock vissa biverkningar som framför allt kan drabba den som röker mycket och därför bör vara försiktig när det gäller överdriven tillförsel av betakaroten.

Vad är betakaroten och hur verkar ämnet?

Betakaroten har några grundläggande egenskaper. För det första är det ett förstadium till A-vitamin och kan till stor del omvandlas till detta mycket viktiga vitamin. Den andra är att betakaroten är ett lätt bruntonat ämne som kan lagras i hudens fettlager. Det är det som gör att man lättare får en fin solbränna om man äter kosttillskott och mat med mycket betakaroten i. Betakaroten främjar också uppkomsten av antioxidanter.

A-vitaminet har nästan bara goda egenskaper. Det enda negativa med A-vitamin är att om kroppen tar upp för mycket så konkurrerar det ut ett annat viktigt vitamin: vitamin D. Om kroppen tillförs A-vitamin genom betakaroten undviker man detta problem därigenom att kroppen då inte tar upp mer A-vitamin än den behöver. Det finns således ingen risk för överdos av A-vitamin genom betakaroten.

Antioxidanterna

Betakaroten kan som nämnt ställa till med problem i vissa fall också. Problemen hänger samman med dess förmåga att producera antioxidanter.

Antioxidanter har den egenskapen att den motverkar uppkomsten av så kallade fria radikaler i samband med kroppens syreupptagningsprocess. De fria radikalerna bildas som nedbrytningsprodukter i samband med detta. Det är fullkomligt naturligt och inte tecken på någon sjukdom – däremot kan ett övermått av fria radikaler bryta ner kroppen snabbare än vad som annars skulle ha varit fallet. För de flesta kan det därför vara bra att tillföra ämnen som betakaroten för att tillverka mer antioxidanter. I samband med studier av antioxidanternas egenskaper har man dock funnit att rökare kan påverkas negativt av en ökad tillförsel av betakaroten. Man har funnit att det helt enkelt bildas fler fria radikaler i stället för tvärtom när antioxidanterna kombineras med tobaksrök.

Läs studien om betakaroten och rökande individer här.

Var hittar man betakaroten?

Som nämndes i början av artikeln så finns betakarotenet framför allt i vissa grönsaker; exempelvis morötter, persilja och grönkål men också i frukter som papaya och mango. Den som äter dessa livsmedel i sin dagliga kost på ett normalt sätt behöver inte räkna med några biverkningar även om man skulle råka vara rökare. Det handlar om relativt små mängder när de intas via kosten och de behöver man, om inte annat så för tillförseln av A-vitamin.

En annan källa till betakaroten är kosttillskott. Kosttillskotten har en högre koncentration av betakaroten, vilket är toppen för dig som vill bli brun och fin till sommaren. Är du storrökare kan det dock vara en god idé att undvika kosttillskotten, eller åtminstone dra ner på rökandet till förmån för en hälsosammare livsstil.

När man bedömer eventuella hälsorisker med betakaroten skall man dock komma ihåg att det handlar om långvariga processer – förmodligen flera år – men man bör ändå ha sambanden klara för sig när man vill använda sig av betakaroten för att skaffa sig en bättre solbränna.

Dela den här sidan:
Share on Facebook
Facebook
2Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *